Hans Sibbel & Jeroen Smit: Het Bruto Nationaal Geluk (try-out)


Een leesvoorstelling van Hans Sibbel & Jeroen Smit
Het Bruto Nationaal Geluk  
Een theatraal lesje economie                  

Wij gaan de economie voor ons karretje spannen. Samen met U.
Zoals het bedoeld is.

Het is nogal simpel. Denken wij. Je leeft maar 1 keer, dus moet je er het beste van maken. Maar dat doen we niet. We laten ons inpakken door banken, door overheden, door multinationals, door het marktmechanisme.

Slavendrijvers, en wij zijn de slachtoffers; want zo is het systeem nou eenmaal.
Ja, duhhhhh. Wat een flauwekul.

Kijk eens goed in de spiegel; wij zijn de markt, wij zijn de banken, de overheid en de rest van die shit. Dat zijn geen buitenaardse wezens, echt niet.
Waar wachten we op? Een promotie? Dat welverdiende pensioen? Kleinkinderen? De postcodeloterij?

Onzin, er is geen tijd te verliezen. Wij moeten zelf een draai maken.

Wij gaan u vertellen hoe we het veel mooier krijgen. En waarom het nog niet gelukt is.
U wordt wakker. U gaat fris en fruitig de zaal verlaten, u gaat aan de slag, u gaat gelukkig worden! Met dank aan onze economie.

Ticket: € 6,- (excl. € 1,50 servicekosten)
Toomler & keuken open: 19:00

Jeroen Smit
Na zijn studie bedrijfskunde maakt Jeroen Smit al spoedig de overstap naar de journalistiek. Hij is redacteur bij Het Financiële Dagblad, chef economie bij het Algemeen Dagblad, hoofdredacteur Elsevier’s zakenweekblad FEM/De Week. Sinds 2004 is hij actief als (onderzoeks-) journalist en presenteert hij o.a. bij BNR Nieuwsradio en bij tv-programma’s als Nova en Buitenhof. Daarnaast schrijft Smit verschillende boeken, zoals Het Drama Ahold (2004), De Prooi, blinde trots breekt ABN Amro (2008).

Hans Sibbel
Na zijn studie economie gooit Hans Sibbel het over een ander boeg. In 1989 wint hij samen met Dolf Jansen het Leids Cabaret Festival, waarna ze een reeks (eindejaars) voorstellingen maken. In 2000 maakt hij zijn solodebuut met zijn voorstelling Kingsize, waarna er veel succesvolle voorstellingen volgen. In 2011 ontvangt hij de Poelifinario voor zijn voorstelling BRANDING. Hij werkt als redacteur bij de televisieprogramma’s Dit was het nieuws en Kopspijkers en schrijft columns voor Spijkers met Koppen (Radio 2). Ook schrijft hij verschillende boeken en is hij in 2016 regelmatig te gast bij DWDD met zijn goednieuws-column SIBBEL 101 TV.